Vitale samenleving

Onze inzet

Onze inzet

Onze inzet - Maatschappelijke ondersteuning

Beweging naar minder en lichtere vormen van maatschappelijke ondersteuning

Huishoudelijke Zorg

  • Huishoudelijke zorg is een belangrijke voorziening die vooral ouderen in staat stelt om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. De afgelopen jaren is het aantal cliënten huishoudelijke zorg gestegen, met name door de introductie van het abonnementssysteem. De huidige overeenkomst voor huishoudelijke zorg loopt af op 1 september 2021. De toekomst wordt vormgegeven aan de hand van het projectplan Toekomst Huishoudelijke Zorg dat eind 2020 aan college en raad wordt voorgelegd.
  • We richten een algemene voorziening in voor was- en strijktaken in de huishoudelijke zorg. Daarmee zorgen we voor een goedkoper, maar adequaat en passend alternatief voor wassen en strijken. Tevens verwachten we werk- of werkervaringsplekken te creëren voor mensen met een afstand voor de arbeidsmarkt.

Wmo Begeleiding

  • We willen de beweging van zwaardere (lees duurdere) naar lichtere (goedkopere) vormen van begeleiding in 2021 versnellen door het ontwikkelen van passende (goedkopere) algemene voorzieningen.
  • Daarnaast gaan we monitoring en accountmanagement steviger inzetten.

Nieuwe prioriteiten gezondheidsbeleid

  • In 2021 willen we een nieuwe nota lokaal gezondheidsbeleid vaststellen. Daarin willen we, aan de hand van de gegevens over de lokale gezondheidssituatie en landelijke prioriteiten, onze speerpunten bepalen voor de komende jaren. Daarin is ook aandacht voor de samenhang tussen gezondheid en het brede sociaal domein en voor de samenhang tussen gezondheid en de fysieke omgeving, bijvoorbeeld in relatie tot de Omgevingswet.

Beschermd wonen en maatschappelijke Opvang

  • We blijven ons inzetten voor een betere spreiding van instellingen en uitstroom van cliënten over de regio, omdat er al relatief veel beschermd wonen voorzieningen in Zutphen zijn en de stad al relatief veel kwetsbare inwoners heeft. Zutphen hanteert hierbij het uitgangspunt “nee, tenzij”.
  • Per 1 januari 2021 zal een deel van de doelgroep die nu onder Wmo-beschermd wonen valt, overgaan naar de Wet Langdurige Zorg. Regionaal wordt er aan gewerkt om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen; voor cliënten en aanbieders, maar ook administratief en financieel, voor de gemeenten.
  • Per 1 januari 2022 start de landelijke doordecentralisatie van beschermd wonen. Waar nu nog alle rijksmiddelen voor beschermd wonen via de centrumgemeente lopen, verschuift dit over een periode van 10 jaar geleidelijk naar alle gemeenten. In 2021 bereiden we ons hierop voor, onder andere door de samenwerkingsafspraken tussen de vijf gemeenten te actualiseren.

Aanpak Huiselijk geweld

  • Bij de aanpak huiselijk geweld verschuift de aandacht naar normaliseren en het eerder oppakken van signalen. We gaan in 2021 de toegangsteams verder versterken zodat zij zelf de veiligheidsplannen voor gezinnen kunnen opstellen en de juiste begeleiding kunnen bieden aan mensen die met huiselijk geweld te maken krijgen.
  • We verbinden onze procesregisseur huiselijk geweld aan het veiligheidshuis voor de cases die daar worden behandeld.

Regie bij multiproblematiek

  • Bij gezinnen waar sprake is van meervoudige problematiek streven we naar een efficiënte inzet van ondersteuning vanuit de gemeente. Waar nodig voeren we daarbij de regie. Onze doorbraak- en procesregieteams stemmen onderling en met externe partijen af.

Financieel evenwicht - maatregelen maatschappelijke ondersteuning

  • We voeren een budgetplafond in voor het product Begeleiding voor alle aanbieders. We verwachten hiermee overschrijdingen te voorkomen en besparingen te realiseren.
  • Met de Zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe doorlopen we een traject om te komen tot optimalisatie van de inkoop van Jeugd- en Wmo voorzieningen. We verwachten eind 2020 een aantal maatregelen inzichtelijk te hebben die we in 2021 implementeren.
  • Aan de hand van best practices bij andere gemeenten onderzoeken we op dit moment of we meer algemene voorzieningen kunnen realiseren. Maatregelen die financiële besparingen opleveren realiseren we in 2021. De was- en strijkvoorziening realiseren we in 2021.
  • Verkorten/voorkomen van (her)indicaties door:
    • Scherper indiceren (minder complex, meer licht)
    • gebruik van indicatieprotocol huishoudelijke zorg
    • afgestemd aanbod preventieve voorzieningen
    • versterken van algemene voorzieningen.

Onze inzet - Sporten en bewegen

Stimuleren van sporten en bewegen

  • Op 11 mei 2020 is de “Visie op sport en bewegen, gemeente Zutphen” door de raad vastgesteld. In 2021 worden de doelen uit de visie verder vorm gegeven. We werken vooral aan een versterking van de samenwerking tussen sport en het sociaal domein. Ter ondersteuning daarvan heeft de gemeente Zutphen een Lokaal Sportakkoord afgesloten met de Zutphense sportverenigingen. Daarmee beogen we nieuwe initiatieven op het gebied van sport en bewegen te stimuleren.
  • In 2020 is gestart met het opstellen van een businesscase voor de oprichting van een gemeentelijk sport- en accommodatiebedrijf. Afhankelijk van de uitkomst van de businesscase en verdere besluitvorming wordt in 2021 vormgegeven aan de organisatievorm van de sport in de gemeente Zutphen.

Onze inzet - Jeugd

Alle kinderen groeien gezond, veilig en kansrijk op

  • De focus van ons jeugdbeleid in 2021 ligt op het versterken van het pedagogisch klimaat op scholen, met ouders en de gemeenschap. We streven naar ‘normaliseren ’ in plaats van medicaliseren. Daarvoor voeren we verschillende projecten uit (onder andere ‘de school als verbindplaats’, #opladers ) in hechte samenwerking met externe partijen, waaronder ook andere gemeenten.
  • Samen met onze partners willen we stevig uitvoering geven aan ons preventieplan en daarmee een doorlopende lijn voor opvoed- en opgroeiondersteuning verder vormgeven. We vinden het belangrijk dat er voor alle kinderen peuteropvang beschikbaar is. Ook willen we blijven inzetten op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en jeugdwerkloosheid.
  • Voorwaardelijk om onze ambities waar te maken, is dat wij werken aan ‘de basis op orde’. Een toegang voor jeugdhulp met deskundigheid, casus- en procesregie en een brede blik. Ondersteuning en zorg wordt alleen ingezet als het echt nodig is. Zo licht als mogelijk, maar intensief en duurzaam als het moet. De samenwerking van jeugdconsulenten met de huisartsen rollen we verder uit.
  • Bij complexe zorgvragen staan veiligheid en het gedachtengoed ‘voor elk kind een thuis’ voorop. We faciliteren de beweging om met zorgaanbieders te komen tot meer passende zorg, minder uithuisplaatsingen en minder kinderen in residentiële jeugdvoorzieningen. Dat doen we door in te zetten op bijvoorbeeld intensieve ambulante ondersteuning thuis en plaatsing in gezinshuizen en pleeggezinnen.
  • Met de Zorgregio Midden IJssel Oost Veluwe werken we aan optimalisatie van de inkoop van Jeugd- en Wmo voorzieningen.
  • In de regio (Noord Veluwe, MIdden IJssel/Oost veluwe) realiseren we het uitvoeringsprogramma van de Regiovisie Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarbij krijgen de toegangsteams een grotere rol in het opstellen en monitoren van veiligheidsplannen voor gezinnen.
  • We geven in 2021 uitvoering aan het nieuwe convenant Nazorg aan ex-justitiële jeugd.

Deze richtingen werken we uit in een geactualiseerd beleidsplan Jeugd.

Toekomstbestendig en gevarieerd onderwijsaanbod

  • Samenwerking tussen gemeente en schoolbesturen blijft belangrijk om de kwaliteit van de accommodaties op peil te houden en tegemoet te komen aan vraagstukken met betrekking tot leerlingenkrimp, passend onderwijs en duurzaamheid. Het bijgestelde Masterplan Onderwijshuisvesting (2019) biedt hiervoor de inhoudelijke en financiële basis.
  • In 2021 start de voorbereiding voor de nieuwbouw van Het Kompaan (regionaal VMBO) in Noorderhaven.
  • Ook wordt er ingezet op de realisatie van een nieuw kindcentrum met scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs onder één dak aan de Keucheniusstraat.

Financieel evenwicht - maatregelen Jeugd

  • Voor Jeugd (en Wmo) worden contractmanagement en toezicht professioneel ingericht en uitgevoerd. Het beleid voor budgetplafonds bij zorgaanbieders wordt aangescherpt waardoor overschrijdingen worden voorkomen en besparingen  worden gerealiseerd.
  • We zetten in op het voorkomen en afschalen van residentiële zorg. Daarvoor voeren we het projectplan “Voor ieder kind een thuis” uit (vastgesteld 9 maart 2020).
  • Geïndiceerde zorg willen we voorkomen of verkorten door:
    • de inzet van jeugdconsulenten in huisartsenpraktijken;
    • scherper indiceren (minder complex, meer licht);
    • lichte en ambulante hulpverlening anders in te richten;
    • een aanbod van preventieve voorzieningen;
    • minder individuele en meer ondersteuning in groepen bijvoorbeeld in scholen; uitvoeren van de pilot ‘De school als verbindplaats’;
    • realiseren van een Buitenschoolse Opvang Plus (BSO+) voorziening in Zutphen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben
    • een onderzoek naar alternatieven voor de aanpak van dyslexie o.a. met de vraag of er juridisch ruimte is om dit met minder middelen te organiseren;
    • optimalisatie van het jeugdwet- en leerlingenvervoer.

Onze inzet - Participatie

Beperken armoede en schulden

  • Ondanks de aanhoudende versoberingen in het sociaal domein willen we kinderen in armoede blijven bereiken. Onze doelstelling is dat we 90% van alle kinderen die in armoede leven met inkomensondersteuning bereiken.
  • We zetten in op preventie en effectieve vroegsignalering van betalingsachterstanden. Daarbij is  doel dat er tijdig een passend aanbod voor een vorm van schuldhulp vanuit de gemeente gedaan wordt, licht waar het kan, zwaar waar het moet, met duurzaam effect. Van alle ingezette schuldregelingen sluiten we 80% succesvol af, dat wil zeggen dat de inwoner schuldenvrij is.
  • Daarnaast willen we het aantal schuldenbewindtrajecten verminderen met 30%. Hiermee zijn de Zutphense ambities in lijn met de resultaten van pilotgemeenten op het gebied van instroombeperking bij schuldenbewind.

Iedereen doet mee naar vermogen

  • In een verantwoordelijke samenleving doen alle inwoners mee naar vermogen, dat wil zeggen dat we het aantal uitkeringen zoveel mogelijk beperkt houden.
  • Voor een specifieke groep inwoners, SW-medewerkers, betekent meedoen naar vermogen het werken onder aangepaste omstandigheden, waar nodig in een beschutte omgeving. Omdat de Rijksbijdrage per SW-medewerker daalt zetten we in op het verhogen van detacheringsopbrengsten. Onze doelstelling is een totale jaaropbrengst van € 1.755.858. Deze opbrengst is gelijk aan de doelstelling van 2020. Het is een grote uitdaging om deze opbrengst daadwerkelijk te realiseren gezien de natuurlijke afbouw binnen de Wsw. Daarnaast zetten we in op de voorziening nieuw beschut werk. De landelijke taakstelling vertaalt zich in 44 FTE voor Zutphen.
  • Wij bieden de inwoner, die voor het vinden van werk is aangewezen op de gemeente, ondersteuning. Deze ondersteuning in de vorm van re-integratievoorzieningen kan bestaan uit werkervaringsplekken, participatieplaatsen, scholing, training etc. Het gaat hier vaak om maatwerk. Voor mensen die een indicatie banenafspraak hebben stelt het Rijk via de gemeenten voorzieningen beschikbaar zoals jobcoaching, loonkostensubsidie en - via het UWV- een no-riskpolis (een compensatieregeling voor werkgevers die geldt wanneer zij zieke of gehandicapte werknemers in dienst nemen).
  • De middelen voor jobcoaching en loonkostensubsidie worden toegevoegd aan respectievelijk het Participatiebudget (inmiddels via een sociaal domein breed ontschot budget) en de BUIG. Deze voorzieningen hebben tot doel duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te realiseren.
  • We gaan in 2021 inzetten op preventie aan de bijstandspoort; op arbeidsparticipatie door middel van werk- naar werk trajecten en op het benaderen van Zutphense kansrijke sectoren om zodoende onze werkzoekenden onder de aandacht en aan het werk te brengen. Daarnaast gaan we sociaal domein breed verstevigd inzetten op handhaving, inwoners kennen hun rechten en plichten. Op deze manier werken we efficiënt en effectief.

Covid-19

Op basis van het CPB zijn naar aanleiding van de Covid-crisis landelijke scenario’s voor werk en inkomen opgesteld. In het meest gunstige scenario voorspellen zij landelijk een toename van 4% werkloosheid, in het meest ongunstige scenario loopt dit op tot 9,4% werkloosheid landelijk.
Vertaald naar de Zutphense begroting houden we rekening met een toename van instroom in de bijstand en een afname van uitstroom uit de bijstand. Een realistische voorspelling lijkt dat dit gaat leiden tot een aantal van +/- 1700 bijstandsgerechtigden.

Financieel evenwicht – maatregelen Participatie

Binnen het Participatiedomein zijn de maatregelen om het financieel evenwicht te herstellen al in 2018 en 2019 in gang gezet. Voor de volledigheid volgt hieronder een samenvatting van de aanvullende maatregelen die genomen zijn:

  • Samenvoeging Jeugdregeling en Meedoenregeling voor kinderen tot kindpakket (nota bene: geen besparing, alleen reorganisatie van regelingen);
  • Verlaging Meedoenregeling;
  • Verlaging Individuele inkomenstoeslag;
  • Versobering begunstigend beleid bijzondere bijstand;
  • Afschaffing tegemoetkoming zorgkosten;

Nota bene: bovenstaande vier maatregelen hadden betrekking op lokaal zeer ruimhartige voorzieningen waarbij verstrekkingen meer gelijk zijn geschakeld met andere gemeenten.

  • Afschaffing scholingsbonus;
  • Afschaffing participatievoucher;
  • Afschaffing Participatieplaats en Participatieplaatsvoucher;
  • Afschaffing uitstroombonus;
  • Vergoeding werkprojecten en Meedoenplekken teruggebracht;
  • Aantal betaalde re-integratietrajecten teruggebracht;
  • Overige ondersteunende re-integratievoorzieningen teruggebracht.

De maatregelen met betrekking tot Participatie uit de rapportage ‘Evenwicht in het Sociaal Domein’ zijn slechts gedeeltelijk in bovenstaand overzicht verwerkt, maar wel uitgevoerd. Denk hierbij aan inkoop van medische adviezen en het terugbrengen van plaatsingssubsidies

Deze pagina is gebouwd op 10/18/2021 14:06:40 met de export van 10/18/2021 14:01:09